Et utgangspunkt

Falstad

Falstad
Foto: Gro-Anita Mortensen

Tekst og foto: Gro-Anita Mortensen

Når man starter arbeidet med å utvikle nye læremider er det mange faser man skal igjennom.

Hvordan skal vårt læremidel være?
Hva er det viktig å fokusere på?
Hvilke virkemidler har vi?
Hvordan kan vi bryte med tidligere trender og skape noe nytt?

Man leser ting om temaet og lar seg inspirere. I går leste Patricia Haeck denne artikkelen og ble litt inspirert. http://www.spiliskolen.dk/tenk-at-du-hadde-en-tidsmaskin/. Selve artikkelen handler om spill i undervisningen, et tema som foreløpig ligger utenfor vårt mandat, men hun fant ting der som hun ville ta med videre.

«Når jeg underviser med spillet, har jeg som utgangspunkt at det å stille gode spørsmål er en like viktig historiekompetanse som å finne svar. I dette opplegget bruker elevene like mye tid på de to tingene. De bruker halve tiden på å spille, gjøre observasjoner og stille gode spørsmål til det de ser, og andre halve tiden på å researche og skrive ned sine funn og refleksjoner.»

Kanskje er det god grunn til å være lei konseptet der man leser en tekst og svar på spørsmål, som er den vanlige formen for oppgaveløsning.

I artikkelen leser man om at:

«Gruppen delte seg så i “spørsmålsstillere” og “researchere”. Spørsmålsstillerne spilte, og observerte og skulle komme på gode spørsmål og temaer som kunne egne seg for historiske research. Og de skrev altså sine spørsmål inn i et google-dokument som var delt med researcherne. Researcherne satt i et annet rom. De mottok “oppdrag” i googledokumentet, og skulle finne ut av tingene de ble spurt om. Elevene byttet om på å ha disse rollene.»

Dette er en måte å skape bevisthet om hvilken rolle man har i de ulike fasene av læringsprosessen. På den ene siden skal man sette seg tilstrekkelig inn i en sak til å kunne stille et relevant spørsmål, som det er mulig å svare på. På den andre siden skal man utforske et gitt tema gjennom å kunne svare på et konkret spørsmål. Det er en spennende innfallsvinkel.

For oss er dette noe vi kan bruke i det videre arbeidet. Patricia foreslår at dette metodisk sett er et grep vi kan bruke i vårt arbeid med oppgavene. Vi kan gi elevene kildene (dokumenter, foto, filmer) slik at de kan innta rollen som historikere. De skal selv stille spørsmål og besvare dem. En gruppe er forskere og den andre gruppen er brukere, eller alle tar på seg forskerrollen. Forskergruppen må lese kildene nøye og prøve å finne en sammenheng, hva har de felles, hva kan de fortelle oss, hvilken problemstilling kan vi stille ut i fra disse kildene? Den andre gruppen må bruke kildene på den tradisjonelle måten og lese kildene for å finne svarene på spørsmålene forskergruppen har kommet frem til. Det er kjempespennende!

Dette kan være et av grepene vi skal arbeide videre med, men for at dette skal bli et digitalt læremidler må vi ha nok informasjon til å dekke kompetansemålet og dermed det elevene skal lære.  Og dette er slik jeg ser den enda viktigere i historie faget enn i noen av de andre fagene. Historie er et metodefag, det har vi også arbeidet med tidligere. http://kildenett.no/portal/temaer/metode, her startet vi dette arbeidet, og slik jeg ser det må vi arbeide videre med hvordan kunnskap skapes.

Jeg foreslår at vi starter med følgende kompetanse mål:

  • finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
  • presentere en historisk person og diskutere hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger
  • bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne framstillinger
  • drøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhenger
  • gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunnet

En mulighet er å se alle disse problemstillinger i relasjon til 2. verdenskrig. Det er et tema vi vet elever er interessert i og som fenger. I tillegg er dette et tema Riksarkivet og Statsarkivene har erfaring fra å formidle og som vi har unikt og omfangsrikt materiale om.

IMG_3315[1]

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Filed under Læreplan for historiefag - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, Læreplananalyse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s